ارتباط با عناصر معماری(قسمت اول)

پیش مقدمه

معمولا تمام تشکر ها و هندونه ها ،آخر تیتراژ یا مطلب خرج می شه تا یه جوری رفع تکلیف بکنند ؛ ولی من همین اول کار از معلم خوبم دکتر شیری تشکر می کنم و اعتراف می کنم اگر دکتر و حرفهاش نبودند ، من و این حرفها هم نبودیم!

مقدمه

انسان های اولیه خانه را فقط به عنوان یک سر پناه ساده و محیطی محفوظ از طبیعت وحشی می دانستند ولی امروزه با پیشرفت علم و وسایل ارتباطی تقریبا به سادگی می توان تمام فعالیت های روزمره را در خانه انجام داد.

به خاطر همین موضوع و حضور بیشتر انسان ها در خانه ، فضای خانه اهمیت بیشتری پیدا می کند؛ قصد ما این است که با بررسی تاثیرات عناصر معماری بر انسان و رابطه با این عناصر متدی جدید از دکوراسیون داخلی ارائه دهیم .

شایان ذکر است به خاطر دروس قدیمی معماری در کشور ما(علیرغم نیاز شدید این رشته به آپدیت شدن) در محیط های آموزشی کشور ما تقریبا فاکتور های روانی انسان، نادیده گرفته می شود.

به عنوان شروع تمام موضوعات را به طور مختصر بیان می کنیم و در آینده آنها را بسط می دهیم.

اصل ساده سازی

جنبش ساده سازی(مینیمال) از اوائل قرن بیستم با شعار:

"خانه ،ماشینی برای زندگی (لوکربوزیه)"

آغاز به کار کرد، هدف معماران آن دوره کنار زدن سبک های پرخرج گوتیک ،ویکتوریایی ... بود؛ اما با این که این جنبش هدفی اقتصادی داشت اما به مرور زمان و با مشخص شدن اثرات مثبت خلاصه سازی در همه رشته ،این مبحث وارد حوضه روانشاسن شد.

قانون رنگ ها و فرم ها

این مبحث شامل حوضه های زیادی از جمله فیزیک ،پزشکی،روانشناسی و... می شود که تنها با ترکیب این علوم می توان حکمی در مورد تاثیرات آنها بیان کرد.

بسیاری تا کنون روانشناسی رنگ ارائه داده اند، اما باید دانست که هیچ حکم مشخصی برای رنگ یا فرم وجود ندارد و تنها با ترکیب انها و کاربدشان می توان تاثیر آنها را مشخص کرد.

اصل روح بخشی

یکی از افراط هایی که در معماری ماشینی قرن بیستم انجام شد این بود که فاکتورهای اقتصادی جای فاکتور های انسانی را گرفتند و نقش انسانی خانه از بین رفت اما به مرور زمان این افراط تعدیل شد.

در این اصل به بررسی تاثیرات گیاهان و اثرهای هنر در دکور خانه می پردازیم.

قانون بومی سازی

در حالی که تئوری ها و متدهای پایه کاملا یکسان می باشند ولی نباید نقش فرهنگ را در آن نادیده گرفت؛مسئله ای که امروز جامعه  و فرهنگ ما را تهدید می کند استفاده بدون تغییر از متدهای وارداتی در همه زمینه هاست.

در این بخش نحوه بومی سازی دکوراسیون های مختلف را بررسی می کنیم که نسبت به بخش های دیگر جدیدتر و مفید تر است.

عناصر دکوری

هنوز هم در خانه بسیاری از ما ایرانی ها ،دکورهای چند ده میلیونی و کریستال های انباشته شده دیده می شود که سالهاست منسوخ شده و جای خود را به عناصر ساده و مفهومی داده اند.   

  

نظرات 1 + ارسال نظر
جودی آبوت دوشنبه 9 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 07:21 ق.ظ http://judy-abbott.blogsky.com

سلام . مطالعه کردم موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد